Att ta lite bättre hand om den tvåbenta lagmedlemmen

Något som nog inte undgått någon som läser bloggen är att våra hundar är prio 1 i våra liv. Allt annat planeras runt hundarna och deras väl och ve, aktiviteter utanför hunderiet planeras in efter att hundarna ska ha fått sitt vad gäller motion och träning, de åker regelbundet till fysioterapeut och får massage, vi lägger ner massa tid på att fysträna och konditionsträna så att de ska vara i fin form etc. Jag tror och hoppas att hundarna har det bästa livet som kan tänkas här hos oss!

Det jag däremot oftast har slarvat med  är att lägga ner lite extra tid på den tvåbenta delen av vårt lag, alltså mig själv, särskilt var det gäller det yttre och fysiska. En kombination av lathet, ett lite problematiskt/stört förhållande till mat (känsloätning, överätning), en fäbless för skräpmat och godis och allmänt taskiga kroppsliga förutsättningar (bl.a PCOS) har sedan tidiga tonåren skapat en lite svajig relation till detta med mat och vikt. Inte på något sätt så illa som det kan gå när det gäller grava ätstörningar, men sådär lite ”mellanmjölks-svensson-matproblematik” som jag tyvärr tror att de flesta kvinnor kan relatera till. Jojo-bantning, lågkaloridieter (svält) med snabbt vikttapp och lika snabb viktuppgång och så vidare. Jag har aldrig gett mig fan på att göra en förändring PÅ RIKTIGT, utan när jag fått för mig något så har det varit hysteriska 110% med någon quickfix i några månader, och sen inte orkat upprätthålla det utan fallit tillbaka exakt som det var innan.

Men så det senaste så har jag funnit både inspiration, kraft och vilja att ta tag i ”Projekt: Mia” lite mer på riktigt! Jag tror att det började gro i bakhuvudet det senaste året när jag såg vilket fantastisk jobb Jonna gjort, där hon helt på egen hand hittills gått ner 22 kg i vikt (!). Jonna är en stor inspirationskälla, vid sidan av min mamma som med kost och motion gick ner ca 40 kg och har hållt sig där i snart 5 år!  

Med dessa inspirationskällor och med en långsam igångsättning så har jag de senaste månaderna ”helt plötsligt” hittat en nyfunnen balans i livet, något som INTE är en quickfix, INTE en diet, INTE något tjafs om ”förbjuden mat” och ”att unna sig” (ett ordval jag hatar!). Och resultaten börjar komma, jag känner mig piggare och mer energisk, gladare och friskare. Och dessutom börjar det sakta men säkert både synas och kännas i kroppen. Till exempel så fick jag idag (lätt!) på mig ett par byxor som inte passat på ett år 😀 !

 

Vad har jag då gjort, som har passat mig så bra och gjort mig ännu mer välmående? Några saker som spelat stor roll:

  • Jag har INTE vägt mig

Vi har ingen våg hemma (har aldrig haft), jag har inte vägt mig på något startdatum  och inte heller satt några viktmål. Det fungerar super för somliga, men för mig blir det bara ångestframkallande och en hets. Det jag istället går på är hur kroppen känns och hur kläderna sitter.

  • Regelbunden massage

Tack vare att Susanne  tagit mig och Lyxa under sina vingar så får nu även jag regelbunden massage (skulle inte jag och hunden kunna få massage på samma ställe så tror jag aldrig att jag hade kommit iväg själv 😛 ). Susanne hjälper till att få min kropp att må bättre helt enkelt! Och så har hon ”hotat” med att snart kommer det ett skräddarsytt träningsprogram även till mig, och inte bara till hundarna. Hjälp 😉 !

  • Tillskott av D-vitamin

Från oktober så tar jag dagligen tillskott av d-vitamin, då jag är extremt känslig för att få för lite solljus. Jag har en lång historia av hösthåglöshet/novemberkoma/höstdepression, men sen jag de senaste åren satt in d-vitaminer i god tid så har detta minskat väldigt mycket!

141205,9

 

  • Lunchpromenader/ökade promenader

Jag försöker under de mörka månaderna även ta mig ut med hundarna på lunchtid för att kunna sno åt mig de få timmar dagsljus (om det ens går att kalla det det 😉 ) som finns. Försöker även få promenaderna längre och i raskare tempo. Nu på vinterhalvåret blir det ju nästan aldrig kuperade skogspromenader på vardagar, så man får göra det bästa med promenaderna man traskar på plan väg 😉 .

141205,6

 

  • Äta normalt

Jag vill inte se det som att jag äter mindre, utan att jag äter normalt. Med en historia av överätande så är min syn på normala portioner helt uppfuckad, och jag äter rätt ofta dubbelt mot vad man ”behöver” äta. Jag har alltid ätit för snabbt, vilket innebär att jag inte hinner få mättnadskänsla innan jag överätit.

För att få lite koll på vad som faktiskt ÄR ”normalt”, så har jag tagit hjälp av den enligt mig suveräna appen Lifesum som hjälper mig att hålla koll på kalorierna jag får i mig.

141205,8 141205,7

 

Det jag gillar allra bäst med denna är att den har en scanningsfunktion som gör att man bara scannar streckkoden på varan man ska äta, och så får man fram det uträknade kaloriantalet per gram/protion/st. Hittills har 99% av de scannade varorna funnits i databasen.

Med maten har jag gjort det så lätt som möjligt för mig för att inte få till det där överhysteriska jag ofta kan få när jag ger mig in i nått (och sen tröttnar på det efter någon månad 😛 ), utan att istället få till någonting som är smidigt och hållbart resten av livet. Några regler jag satt upp är ex att jag inte väger/räknar med grönsaker (sannolikheten att jag kalorimässigt skulle överäta på grönsaker är lika med noll 😛 ), kaffe, kryddor (ja, jag har förr även räknat med kryddkalorier. Som sagt, hysteriska 110%… ), ketchup/senap (typ på grillad korv) och såna andra småsaker.

Jag har även gjort en variant av 5:2, där jag äter enligt kalorimängd och utan extravaganser som t.ex fikabröd och annat snask måndag – fredag, och sen så har jag helgerna fria där jag inte behöver tänka på vad jag stoppar i mig och gärna kan ta en tårtbit till kaffet eller pepparkakor och julmust etc. Det roliga är att jag märker att vardagarna smittar över även på helgen, och jag äter inte på långa vägar så mycket som jag gjorde förr ens när jag ”inte behöver tänka på det” 🙂 ! Och faktiskt så smakar all helgmat väldigt mycket godare när jag hållt mig ifrån det på veckorna (rätt logiskt, jag vet, men ändå kul 😉 ).

Sen så har jag ju även skurit ner på gluten och laktos, vilket verkligen har gett effekt på mitt mående! Från att ha magsmärtor efter i stort sett allt jag ätit, till en smärtfri och mycket mindre svullen mage. Win-Win!

  • Frukostsmoothies

Den senaste veckan har jag lagt till denna välgörare på morgonen, sen jag hittade en suverän mixer på senaste Ullaredstripen. Em mixer där mixdelen och drickdelen är samma (mindre kladd och disk) och som urdrucken och ursköljd sen blir en vattenflaska på jobbet. Perfekt 🙂 !

141205,5

141205,4

141205,3

141205,2

 

 

Detta är det som hjälpt mig genom höst/vintermörkret,  gett mig mer ork och energi, och som nu då så tacknämligt även sakta ger resultat på kroppens utsida också 🙂 .Som sagt, Win-Win!

Detta utöver det faktum att jag har världens bästa man, världens bästa hundar, världens bästa familj och vänner (och att vi nu är i den älskade julmånaden!) gör verkligen att livet i stort sett jämt är ABSOLUTELY FABULOS ❤ !

 

Annonser

4 thoughts on “Att ta lite bättre hand om den tvåbenta lagmedlemmen

  1. Jag gick ner boråt 30 kg under ett halvår för ca 10 år sedan,sen gick de sista 10 kilona lite trögare.Men har lyckats hålla vikten sedan dess trots sämre förutsättningar (känner igen mig i ungefär allt du skriver).Min personliga vändning blev när jag insåg och accepterade att vi alla är olika,jag kan inte ha ”fria tyglar” vad det gäller mat för det klarar inte jag av (och gör fortfarande inte).Och att jag var värd att lägga ner den tiden- och orken på att styra upp mitt beteende.
    Fortsätt tänk som du gör; att du ÄR BRA och lika mycket värd oasvett klädstorlek eller vikt så kommer resten av bara farten!
    P.S Har använt Lifesum sedan det kom för några år sedan för att hjälpa mig att hålla mig på ”rätt bana”, och använder det fortfarande dagligen-asbra app!

    • Så himla starkt jobbat av dig!! Att jobba sig ner så i vikt och sen hålla den, det är strongt!

      Tror vi är väldigt lika där, ”fria tyglar” och liknande fungerar inte alls med mig och mat, då går jag in i allt och lite till-läge 😛 . Lifesum hjälper verkligen till att hålla i tyglarna lite grann 🙂 .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s